tisdag 7 augusti 2012

Libyrinth av Pearl North


Titel: Libyrinth
Serie: Libyrinth #1
Författare: Pearl North
Förlag: Tor
Betyg: 4/5
Genre: Science fiction, fantasy
Sidantal: 321

















Haly är född och uppvuxen i the Libyrinth, ett labyrintliknande bibliotek så stort att folk gått vilse bland bokhyllorna och aldrig kommit tillbaka igen. Detta skulle vara en underbar plats att leva på om det inte vore för att det finns en fiende: de bokbrännande Eradicants. De anser att det skrivna ordet är ondskefullt och måste utplånas. Men det finns en bok som de vill behålla, The Book of the Night, en mytomspunnen skrift som sägs innehålla uråldriga hemligheter. Fram tills nu har ingen kunnat lokalisera den boken, men Selene, en av bibliotekets bibliotekarier, har äntligen lyckats göra en karta.
   Tillsammans med Selene och sin vän Clauda ger sig Haly iväg för att hitta boken. Men snart är katastrofen ett faktum: Haly tillfångatas av Eradicant. Men Haly har en hemlighet, en hemlighet som kan förändra hela världen. Hon kan inte bara läsa böcker, hon kan höra dem som om de talade direkt till henne...

Libyrinth är en spännande och annorlunda bok, och den borde passa perfekt till dig som älskar böcker. Den handlar ju trots allt om en tjej som försvarar böckers rätt att existera.

Men den handlar också om så mycket mer. Haly var uppvuxen och uppfostrad till att tro att the Eradicants var ondskefulla monster, men när hon spenderade tid hos dem fick hon snabbt lära sig att de var människor precis som hon och bibliotekarierna. Som läsare fick man följa hennes utveckling till att förstå att allt hon lärt sig inte stämmer, men också hennes försök att försvara det hon tror på och lära ut det hon vet är rätt. Det är väldigt lätt hänt att böcker som utspelar under ett krig helt enkelt blir de Goda mot de Onda, men så är det inte här. Jag fick en chans att lära känna båda sidorna och förstå deras handlingar.

Sedan måste jag säga att jag är jätteglad att Halys vän Clauda fick berätta en del av historien. Inte bara för att hon var en stark och smart karaktär och ett bra föredöme, för det var Haly också, utan för att hon, som boken uttryckte det, likes girls. Det är alldeles för sällan man ser homosexuella karaktärer i ungdomsböcker. Ingen under hela bokens gång tyckte att det var det minsta konstigt att Clauda var det, allra minst hon själv. I deras samhälle var det fullständigt accepterat och ganska vanligt. Jag hoppas verkligen att det kommer skrivas fler YA böcker där detta ämnet hanteras på ett så bra sätt.

Vad gäller världen så är det intressant hur den är uppbyggd för att först kännas som en fantasy, för att sedan visa att det egentligen rör sig om science fiction. Men den blir lite rörig och svårförstådd ibland, med många obesvarade frågor. Allting känns väl uppbyggt och jag tvivlar inte på att North har full koll på världens historia och uppbyggnad, men jag vill ha mer konkreta fakta (vilket jag tror och hoppas kommer i uppföljarna). Vilka, och vad, var the Ancients egentligen? Varför använde de människorna som slavar förr i tiden? Vad är Nod för något/någon? Man får lite ledtrådar under bokens gång som gjort att jag skaffat mig en del teorier, så jag är jättenyfiken på uppföljaren så att jag kan få veta säkert.

Libyrinth är spännande, lärorik, innehåller två starka hjältinnor och lite lagom mysig romans. Jag rekommenderar den till alla som vill ha en lite annorlunda bok eller helt enkelt alla som älskar böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar