torsdag 23 augusti 2012

Genom dina ögon av Stephenie Meyer


Titel: Genom dina ögon
Originaltitel: The Host
Serie: -
Författare: Stephenie Meyer
Förlag: Damn
Betyg: 4/5
Genre: science fiction, post apokalyptiskt, paranormal romance
Sidantal: 606















När Vandraren tog över människan Melanie Stryders kropp var det sista hon väntade sig motstånd. Som en del av en utomjordisk parasitisk art, så kallade själar, är Vandraren van vid att ta över värdkroppar på andra planeter, men Mel vägrar ge upp sin kropp och sitt liv. Hon fyller Vandrarens sinne med sina egna minnen av Jared, en annan människa som lyckats gömma sig undan själarnas invasion av jorden. Melanies kärlek för Jared smittar av sig på Vandraren och innan de vet ordet av är de på flykt tillsammans för att skydda Melanies gamla vänner från ett hemskt öde.

Innan jag skriver den här recensionen så kanske jag borde klargöra att jag är helt opartisk vad gäller Stephenie Meyer. Jag har läst Twilight serien och kom fram till att jag varken älskar eller hatar den, jag tyckte bara att den var ganska medelmåttiga och en aning tråkig. Alltså hade jag inga förväntningar på att älska eller hata Genom din ögon. Tänkte att jag skulle nämna det.

Vidare till själva recensionen då. Helt ärligt kan jag säga att jag tycker att det är en riktigt bra bok och att Meyer lyckas fint med att gestalta sina karaktärer och bygga upp världen. Speciellt fäst är jag väl vid världen och dess invånare, de utomjordiska själarna och de mänskliga rebellerna. Meyer skulle så lätt bara kunnat skapa en värld där människorna kämpar mot ondskefulla utomjordingar i ett blodigt krig (men det känns inte riktigt som hennes stil, eller hur?). Istället lyckas hon inte bara göra själarna sympatiska utan också till rena, godhjärtade varelser som man inte kan annat än tycka om, trots vad de gjort mot mänskligheten. Att allt dessutom berättas ur en själs synvinkel gör att man som läsare måste förstå sig på och tycka om henne.

Jag kan också helt ärligt säga att jag faktiskt uppskattade kärlekstriangeln. I vanliga fall är jag inte särskilt förtjust i kärlekstrianglar och brukar tycka att de är helt onödiga, men här tjänar den ett syfte. Om Vandraren bara hade fallit ovillkorligt för Jared hade det känts som vanlig, orealistisk insta-love, men nu ger Meyer sina huvudpersoner en chans att istället utveckla sina känslor. Hon blundar inte heller för komplikationerna som det medför att själen och kroppen för Vandraren är helt skilda saker. Vandraren skulle kunnat träffa mannen hon faller för i ett barns kropp istället för Melanies, eller till och med i en mans kropp, och Meyer väljer (som tur är) att diskutera detta istället för att ignorera det.
   Samma sak gäller andra etiska och moraliska frågor som automatiskt uppkommer för någon med Vandrarens livsstil: är det rätt att beröva någon annan liv och lycka för att själv få det? Det finns inga konkreta svar på de här frågorna, och jag uppskattar verkligen att Meyer gör läsaren medveten om det.

Men det finns också lite negativa saker med boken som drar ner betyget. Först och främst är den ganska seg. Det dröjer till den sista fjärdedelen innan det faktiskt blir spännande, och innan det är det lite kämpigt att ta sig framåt. Samtidigt känns det inte som om boken skulle kunnat vara kortare, alla de där sidorna behövdes för att utveckla karaktärerna till dem de var i slutet. Men jag önskar att Meyer slängt in lite mer action i de där första, säg, 400 sidorna. Det går ju faktiskt att utveckla sina karaktärer samtidigt som det händer något.
   Sedan kvarstår också det typiska Meyer-problemet: lite irriterande, överbeskyddande och bestämmande tendenser hos killarna i kärlekstriangeln. Inte på ett sätt som gör det olidligt, och det finns gott om starka kvinnliga karaktärer i boken, men huvudpersonen måste alltid ha en beskyddare (som så klart alltid är manlig) hos sig. Och alla killarna, och tjejerna också, som har med Vandraren/Melanie att göra är skitsnygga/söta och bäst på allt.

En fin, vacker och långsamt uppbyggd kärlekshistoria med många svåra moraliska frågor som passar dig som har lite tålamod och tycker om romantik men också att tänka över dina värderingar. Som det står på bokens baksida, "En science fiction-berättelse för människor som inte gillar science fiction" (men den passar för dig som gillar det också).


Sen har ni väl så klart inte missat att The Host ska bli film nästa år? Själv är jag definitivt misstänksam på hur lyckat de kommer att bli. Hur i hela världen ska de göra Melanies och Vandrarens samtal inne i sitt huvud? Detta kan lätt bli en urlöjlig film, men om den lyckas kan den bli jättefin.


3 kommentarer:

  1. Jag måste erkänna att jag gillade denna bra mycket mer än Twilight böckerna. Tyckte den var mer intressant i handlingen och hela världen och karaktärerna. Ska bli intressant att se filmatiseringen även om jag inte kände att huvudrollerna var som jag föreställde mig dem men men jag brukar kunna kunna hålla isär bok och film ganska bra så det ska bli intressant! :D

    SvaraRadera
  2. Jag måste ju säga att jag gillade din recension av boken, för jag kan verkligen instämma i det du tar upp. Själva karaktärsuppbyggnaden och alla de moraliska problemen som uppstår är just de två anledningarna som gör/gjorde att jag gillade boken med. Ser med det sagt också fram emot filmen - ska bli intressant att se om det blir bra. :-)

    SvaraRadera
  3. Älskade boken =). Hoppas verkligen verkligen att de fixar filmen för i så fall kan de bli episkt ^^

    SvaraRadera