lördag 28 juli 2012

The Last Princess av Galaxy Craze

Älskar omslaget. Så otroligt fint.

Titel: The Last Princess
Serie: -
Författare: Galaxy Craze
Förlag: Poppy
Betyg: 3/5
Genre: dystopi, post apokalyptiskt
Sidantal: 295


















Eliza Windsor är prinsessan av Storbritannien, men hon lever inte det luxuösa liv man skulle kunna tänka sig. Efter att en rad olika katastrofer skakat världen har Storbritannien helt tappat kontakten med omvärlden, all elektricitet är borta och lag och ordning har upplösts nästan helt.
   Trots allt det hemska har Eliza åtminstone kvar sin familj, tills det allra värsta inträffar: rebeller som vill ta över kungatronen mördar hennes föräldrar och tar hennes syskon till fånga. Ensam och förtvivlad tvingas Eliza fly för sitt liv, med bara en tanke kvar i huvudet...
   Hon ska mörda mannen som förstörde hennes land och familj.

Det som allra mest lockade mig att köpa The Last Princess var omslaget. Det är seriöst fantastiskt, och ännu finare i verkligheten än på bild (baksidan är lika fin som framsidan). Men jag var också nyfiken på idéen att blanda ihop kungligheter, som jag mest kopplar ihop med fantasy och historiska böcker, med dystopi och post apokalyptiskt. Resultat blev något som inte riktigt kändes som den typiska dystopin utan snarare som en blandning av det och en medeltida krigshistoria.

Hela den post apokalyptiska världen, hur folk får mat för dagen eller tar skydd från meteorerna som faller från himlen eller hittar rent vatten, får man egentligen inte ta så stor del av. Mest handlar det om kriget och Elizas kamp att rädda sitt land och sin familj. Men man förstår ändå att världen är ganska risig, och jag uppskattar att Craze (märkligt namn, undrar om det är en pseudonym?) inte skyggade undan från många av de hemska saker som skulle hända med en värld i det här skicket. Somliga människor blev kannibaler för att överleva, och fånglägren och armén visades upp i all sin fruktansvärda glans.
   Men jag tycker ändå inte att jag fick se tillräckligt mycket av världen som skapats, och boken kändes i många partier lite väl påskyndad. Jag skulle hellre sett att Craze tagit sin tid och låtit både läsaren och huvudpersonen upptäcka mer istället för att fokusera så mycket på Elizas hämndplaner.

Något jag uppskattade väldigt mycket var kvinnosynen i boken. Jag skrev ett inlägg nyligen om att det är så få böcker där författaren ens kan fantisera ihop en jämställd värld, men Galaxy Craze har gjort just det! Hennes värld är visserligen hemsk, men både män och kvinnor går med i armén och det är barnen och de äldre som ska skyddas, inte kvinnorna och barnen. Tack!

Sedan måste jag tillägga att jag tycker att den lilla romansen var helt onödig. Det var noll kemi mellan Eliza och hennes kärleksintresse, det kändes inte alls tillräckligt genomarbetat och killen hade inte mycket till personlighet. Faktum är att han knappt var med i boken alls. Jag tror att Craze slängde in romansen bara för att tillfredställa de läsare som vill ha kärlek i sina böcker, och då kunde hon lika gärna ha struntat i det eller åtminstone lagt ner lite mer arbete på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar