tisdag 17 juli 2012

Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg


Tycker att omslaget lyckats bra med att överföra den
spännande, lite kusliga stämningen som finns i boken.
Titel: Jag väntar under mossan
Serie: Ingen (såvitt jag vet?)
Författare: Amanda Hellberg
Illustratör: Amanda Hellberg
Förlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 3/5
Genre: Övernaturligt, Mysterium
Sidantal: 218



















Tilda är född och uppvuxen i England, men det är inte ovanligt att hon och familjen åker till Sverige över sommaren för att hälsa på Tildas morfar. Han bor i en liten stuga i skogen och Tilda har alltid tyckt att det är hur mysigt som helst där.
   Men den här sommaren är någonting annorlunda. Det är inte bara det att den lilla badstranden plötsligt är helt folktom, eller att massor av böcker har försvunnit från det lokala biblioteket, eller ens att Tilda drömmer märkliga, obehagliga drömmar där "den lille" pratar med henne. Nej, det är något med hela stämningen i skogen. Något ondskefullt...
   Mitt i allt det märkliga träffar hon Emil, och plötsligt spelar det ingen roll att hon inte vet vad som försigår i skogen, för en sak vet hon säkert: Emil är något alldeles speciellt.

Jag hade nog lite för höga förväntningar på Jag väntar under mossan, för jag känner mig inte helt nöjd med den. Mest så hade jag nog hoppats på mer oknytt, mer nordiska myter (något man ser alldeles för lite av även i svenska böcker). Jag hade läst massor av recensioner där det stod att det fanns mängder av oknytt i boken, men som det är nu så pratas det mest om de gamla legenderna. Jag ville ha mer upplevelser, mer reaktioner från huvudpersonerna.

För helt ärligt, jag tycker nog att Tilda köper allt det märkliga lite väl lät. Okej för att hon tror på det, det skulle vem som helst göra efter den sortens upplevelser, men jag ville se mer reaktioner från hennes, och de andra karaktärernas, sida. Nu reagerar de mest med "Okej, så det finns magi. Roligt." Jag ville se mer skrik och panik och ifrågasättande och förvirring, inte bara accepterande.
   Jag är heller inte speciellt förtjust i insta love-romansen mellan Emil och Tilda. Han var ju mer eller mindre kär i henne innan de ens hade träffats! Mer utveckling mellan kärleksparen, tack.

Nu känns det som jag har rackat ner väldigt mycket på den här boken, men jag vill inte få er att tro att den är dålig. Jag hade bara hoppats på mer.
På den bra sidan kan jag säga att den är spännande och snabbläst. Jag kan inte hålla med om att det blir läskigt, som en del andra recensenter tycker, men så är jag heller inte speciellt lättskrämd när det kommer till böcker. Personligen tycker jag att den är spännande och håller läsaren på tå hela tiden, och lyckas skapa en mystisk och lite kuslig stämning som håller i genom större delen av berättelsen. En perfekt sommar-mysterie bok att ligga i hängmattan och läsa.

Jag kan nog också säga att jag kanske skulle tyckt bättre om boken om jag var lite yngre. Rekommenderas för personer i 12-15 års åldern (men jag är 17, så man kan definitivt ha en mysig lässtund med den även om man är lite äldre).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar