söndag 29 juli 2012

Is it going to happen?

Hur ofta har man inte hört att "jamen, den boken ska ju bli film till sommaren", för att sedan, år efter år, vänta på filmen som aldrig verkar komma, och varje sommar känna hoppet blossa upp på nytt när man letar igenom varje filmsajt man kan hitta i jakt på favoritbokens filmatisering.

Hm, okej, lite överdrivet kanske, men det händer alldeles för ofta att man hör rykten om blivande filmer som sedan aldrig tycks bli av. Faktum är att det inte bara gäller filmer utan annat också, som uppföljare som av någon anledning aldrig skrivs. Tänkte att jag skulle sätta ihop en liten lista på de filmer/böcker/graphic novels som jag ser mest framemot (och har sett framemot alldeles för länge)

1. Uglies - the Movie
Det känns självklart att Uglies av Scott Westerfeld ska toppa den här listan. Har väntat på filmen så länge jag kan minnas och hört rykten om att den varit på gång lika länge. Scott har på sin blogg sagt att filmen är på gång, men efter det har jag inte hört mycket nyheter...

2Mortal Engines - the Movie
 Phillip Reeves serie, på svenska kallad De vandrande städerna, hör till en av mina absoluta favoriter och det är alltså inte konstigt att jag blev helt till mig när jag hörde att den skulle komma ut som film i sommar. Men det verkar som om jag blev felinformerad, för någon Mortal Engines film i år verkar det ju inte bli...
   Medan man väntar på den riktiga filmen får man nöja sig med den här riktigt fina kortfilmen, gjord av ett väldigt talangfullt fan.



 3. Vargbröder - the Movie
Varbröder är min barndomskärlek och jag har väntat på filmen sedan mellanstadiet. Det var ju meningen att filmen skulle komma ut 2007, men efter att regissören hoppat av för att göra en annan film så blev det inte så. På wikipedia står det att rättigheterna är sålda, men att filmprojektet är "on hold"...

4. Afrikas hemlighet och de förbjudna kunskaperna - del 2
Första boken slutar med orden "Fortsättning följer" ...  men det verkar inte precis vara någon uppföljare på gång! Har sökt på google men inte hittat någon fakta om del två.

5. Cirkeln - filmen
Det här kan jag nog erkänna att jag tar en aning personligt. Jag var ju en av de många ungdomar som åkte långväga för att provspela till filmen - för att sedan få höra att den blivit uppskjuten med minst ett år! Men som det är nu verkar ingen riktigt veta om det ska bli en film över huvud taget. (inte för att jag skulle fått en roll ändå, jag är en ganska halvkass skådespelerska...)
   Om ni vill veta mer kan ni läsa här på Sara Bergmark Elfgrens blogg.

6. Mortal Engines - comic, The Haunted Sky
Det måste vara en två-tre år sedan jag läste att en prequel till min älsklingsserie skulle göras - men i serietidningsformat! Blev eld och lågor så klart, serien skulle tydligen handla om Anna Fang, en av bikaraktärerna i böckerna. Men nu verkar det inte ens vara säkert om den ska publiceras över huvud taget, det kostar tydligen för mycket...

7. Resa genom Tusen Världar - del 3
Kan väl knappast påstå att de två första böckerna, Hemligheternas bok och Den Förlorade Kejsaren, hör till mina favoriter, men de var spännande böcker, tillräckligt spännande för att de skulle göra en TV-serie baserad på den första, och jag vill gärna se mer av världen. Men framför allt vill jag ha ett riktigt avslut. Allvarligt talat, slutet på bok två kan inte vara hela seriens slut, det kan det bara inte. Det vore grymt.

8. Larklight - the Movie
Ytterligare en älskad bok av Phillip Reeve, också denna skulle enligt informationen jag hittat visas på vita duken för länge sedan. På Wikipedia står det att den bara "skjutits upp", så jag hoppas på en film i framtiden.

9. Avatar - the Novel
Nu gäller det alltså inte en bok som ska bli film utan en film som ska bli bok. Det blir ju sällan bra när det går i den ordningen, men jag måste erkänna att jag älskade filmen, klichéer och Pocahontas-liknelser till trots. Nästan direkt efter att filmen haft premiär började ryktena svärma om att James Cameron ska skriva en prequel, men efter det har jag inte hört något nytt. Men jag hoppas fortfarande.

 10. The Host - del 2, The Soul
 Jag må inte vara ett fan av Twilight böckerna, men the Host, Genom dina ögon på svenska, tyckte jag var riktigt fin. Började till och med läsa om den häromdan, men fick avbryta mig när mitt paket från Amazon anlände i brevlådan.
   Men hur går det nu med den där uppföljaren? Enligt Goodreads ska det bli två stycken, the Soul och The Seeker ska de tydligen heta, men mycket mer information om den eventuella trilogin har man inte fått.



Vilka böcker/filmer/graphic novels mm ser DU fram emot? Och om du råkar veta något nytt om de jag pratat om ovan så får du hemskt gärna dela med dig av informationen...

4 kommentarer:

  1. Alltså det där med att det ska komma två uppföljare till The Host har jag hört lite om. Fast de flesta säger att Stephenie meyer har sagt att hon KANSKE ska skriva två uppföljare. Om dem kommer kommer jag bli jätteglad, men annars vet jag inte för tyckte ändå det var ett hyfsat bra slut :)
    Vampire Academy är den filmen jag längtar allra mest till :) så jag hoppas verkligen att det blir något av den :)

    SvaraRadera
  2. Ja urk på att vänta på filmatiseringar som sen aldrig blir av.. Vill verkligen se Uglies.. Hoppas de blir av!
    och Cirkeln hade varit hemskt kul med =)

    SvaraRadera
  3. Sv: Det skulle jag också eftersom Genom dina ögon är en av mina favoritböcker :D

    Jag med! En av mina favoritserier :D

    SvaraRadera
  4. Uglies och Cirkeln hade vart kul att se!

    SvaraRadera