fredag 13 juli 2012

Härligt oärlig av Ally Carter


Tycker att omslaget faktiskt är riktigt snyggt,
definitivt finare än originalet
 Titel: Härligt Oärlig
Originaltitel: Heist Society
Serie: Heist Society #1
Författare: Ally Carter
Förlag: Bazar
Betyg: 3/5
Genre: Chick-lit, mysterium
Sidantal: 293
Tack så mycket Bazar förlag för rec exet!















 Katarina "Kat" Bishop har spenderat de senaste månaderna på en av de finaste skolorna i världen, Colgan. Vad lärarna, eleverna eller ens rektorn inte vet är att Kat inte är en vanlig elev. Hon stod aldrig på någon väntelista för att komma in på skolan, hon spenderade helt enkelt tre månader och alla sina kunskaper för att stjäla en utbildning.
   För Kat hade bestämt sig; hon skulle inte bli mästertjuv.
   Men när Kat får veta att någon stulit fem ovärderliga tavlor från en maffiaboss och att hennes pappa är den misstänkte har hon inget annat val än att lämna Colgan. Hennes pappa har fått två veckor på sig, är inte tavlorna tillbaka hos sin ägare då kommer det att få dyra konsekvenser. Men Kat vet att hennes pappa inte var den som stal tavlorna, och därav kan han heller inte lämna tillbaka dem.
   Kat står inför sitt svåraste uppdrag hittills: tillsammans med bara ett par tonåringar ska hon stjäla tillbaka tavlorna från vad som kan vara den säkraste platsen i världen. Om man är en tavla, vill säga.

Jag har lite av vad min mamma brukar kalla en "kriminell ådra." Med detta menar jag inte att jag läser böcker på dagarna och rånar banker på nätterna, jag är helt enkelt bara fruktansvärt fascinerad av olika sorters brott och håller inte alltid med lagen om vad som är rätt och fel (jag säger det igen: jag är ingen bankrånare). Denna fascination gör att jag är överförtjust i böcker som Locke Lamoras Lögner och Tracys Hämnd, och när jag fick höra vad Härligt Oärlig handlar om jag blev genast nyfiken.

Härligt Oärlig är den sortens bok som är rena nöjet att läsa. Den innehåller inga moraliska läxor, ingen komplicerad handling som kräver att man hänger med i varje sväng, (nästan) ingen fakta som letar sig fram mellan raderna. Det är helt enkelt en nöjesbok. Om du vill tänka mycket får du se dig om efter något annat. Det är hyfsat spännande, roligt och en aning romantiskt.

Huvudpersonen, Kat, är definitvit värdig rollen. Även om hon är tjuv (mästertjuv, faktiskt) så skulle jag ändå vilja säga att hon är en bra förebild. Hon har en vettig syn på vad som är rätt och fel, även inom skurkvärlden (man får till exempel inte stjäla från en nunna) och hon ger inte upp trots att saker och ting verkar hopplösa. Hon håller hårt om sin familj och sina vänner och sviker dem aldrig. Jag skulle vilja säga att Kat är en bättre människa än många "ärliga" personer där ute.
   Vad gäller de övriga karaktärerna så är väl Bagshaw bröderna ganska så söta (även om jag aldrig blev av med känslan att de är typ tio år gamla) men för övrigt så kändes de andra tjuvarna lite övermänskliga. Sextonåringar, vare sig tjejer eller killar, är inte skitsnygga och helcoola och tekniska genier. Det kanske finns sådana, men jag har svårt att tro att de alla skulle finnas samlade på samma ställe.

Härligt Oärlig är en mysig bok. Det är en rolig bok. Det är en romantisk bok (även om triangeldramat var en aning onödigt). Den förtjänar definitivt att läsas även om det inte det är det smartaste som skrivits i bokvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar