torsdag 19 juli 2012

Cosmo Hill - Parasiterna av Eoin Colfer

Titel: Cosmo Hill - Parasiterna
Originaltitel: The Supernaturalist
Serie: -
Författare: Eoin Colfer
Förlag: Richters
Betyg: 3/5
Genre: dystopi, science fiction, övernaturligt
Sidantal: 259
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cosmo Hill är föräldralös, något som i framtiden betyder att han inte är värd någonting. Han har levt på ett barnhem för föräldrahandikappade pojkar hela sitt fjortonåriga liv, och nu har han börjat förstå att om han vill överleva har han inget annat val än att rymma. Just det här barnhemmet försörjer sig nämligen på produkttester inom allt från medicin till deodoranter, något som lett till att medellivslängden för ett barnhemsbarn är femton år.
   Men Cosmos rymningsförsök leder till en nära döden upplevelse på ett tak och plötsligt kan han se märkliga blå varelser som suger livskraften ur honom. Som tur är kommer tre ungdomar som jagar bort varelserna och räddar Cosmos liv. Plötsligt är Cosmo medlem i en familj, supernaturalisterna kallar de sig. Deras uppgift är att utrota parasiterna som suger livskraften ur stadens invånare, och Cosmo är beredd att göra vad som helst för sin nya familj. Till och med riskera livet...
 
Parasiterna köpte jag billigt med trasigt omslag som jag tejpade ihop, men det gjorde mig inte mindre nyfiken på att läsa den. Det var trots allt en dystopi skriven och utgiven före den stora dystopivågen, så jag hoppades på en annorlunda och originell berättelse.
   Och den är definitivt annorlunda jämfört med många andra dystopier. För det första så går inte handlingen på något sätt ut på att ta ner systemet som förtrycker invånarna. Det råkar bara utspela sig i en fruktansvärd framtid, men ingen försöker göra något åt det. Detta kanske låter lite deprimerande, men det gör boken lite annorlunda.
 
Tyvärr är boken också ganska seg. Det blir liksom inget flyt när man läser. Kanske berodde det på att kapilen var onödigt långa (jag är en sådan människa som tycker om korta, snabba kapitel) eller för att det fanns alldeles för många, tekniska och komplicerade förklaringar på märkliga framtidsprylar. Det var tyvärr väldigt många av dessa förklaringar som jag inte alls fattade. Men man kan nog inte säga annat än att Colfer har riktigt livlig fantasi som lyckats ge liv åt en sådan otrolig och brutal värld (här kommer advokaterna snabbare till olycksplatserna än poliserna för att se till att offren skriver på papper om att inte stämma företaget som orsakade olyckan). Själva staden som allting utspelar sig i är riktigt cool.
 
Vad gäller karaktärerna så hade de potential. Jag gillade den oskyldiga, naiva men samtidigt modiga Cosmo (även om jag skrattade varje gång jag läste hans namn, och inte på ett bra sätt), den tuffa Mona, den lillgamla Dito och till och med den beslutsamma, ilskna Stefan. Men jag tycker att de försvann lite bland alla galna framtidsprylar, de fick aldrig chansen att utvecklas och fram mot slutet kändes de ganska platta.
 
Det här är ändå en helt okej actionbok för sci-fi fansen och trevlig underhållnig som snabbt glöms bort, och jag skulle definitivt kunna se den som en riktigt maffig film. Får hoppas på något sådant i framtiden.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar