Tunnels of Blood
Serie: The saga of Darren Shan, the Manga #1-3
Författare: Darren Shan
Illustratör: Takahiro Arai
Förlag: Orbit

Detta är en recension av de tre första delarna i en serie och kan innehålla små spoilers för första boken

Darren Shan är en alldeles vanlig, trettonårig pojke bortsett från en sak: han är fullkomligt tokig i spindlar. När han och hans kompis Steve får chansen att att gå och se showen Cirque Du Freak finns det bara en sak som lockar Darren dit: en mystisk mr Crepsley ska uppträda med sin spindel Madam Octa. Trots att resten av showen är riktig läskig är Darren överförtjust i Madam Octa, och detta får honom att fatta ett ödesdigert beslut: han ska stjäla henne.
   Om han vetat att det skulle leda honom rakt in i vampyrernas mörka värld så hade han nog tänkt två gånger...

Någon gång i åttan-nian såg jag filmen Vampires Assistant, och efter det läste jag i sträck de tre första böckerna i serien som filmen baserades på (jag började läsa del fyra också, men tröttnade). Det var ett tag sen, och häromdan hittade jag mangan och tyckte det kunde vara kul att fräscha upp mitt minne av serien.

Den är ungefär som jag mindes den, så mycket credit kan jag ge till författaren. Det är fruktansvärt irriterande att läsa en manga/se en film baserad på en bok där de har ändrat en massa saker. Det kändes trevligt att storyn i mangan var nästan exakt samma som i böckerna (några små skillnader fanns det, men det gjorde inte så mycket). Det var fortfarande spännande, sorgligt och på sina ställen till och med lite romantiskt, precis som jag vill ha det.
   Dessutom såg de flesta karaktärerna, bortsett från Crepsley, ut ungefär som jag föreställt mig dem, vilket också var trevligt. Mangastilen var fin, ja, jag tror att jag börjar fastna riktigt ordentligt för det här med manga. Som jag sagt i så många andra recensioner så ger det så mycket liv åt historien!

Men det finns vissa saker i böckerna som känns lite irriterande: för det första förstår jag aldrig riktigt varför Crepsley så gärna ville ha Darren som assistent. Han var ju faktiskt bara en vanlig trettonårig pojke, om än med ett bisarrt intresse för spindlar. Dessutom kändes det som om Darren var lite smått korkad ibland. Jag menar, hur dum är man inte om man stjäl från en vampyr? Och säger att om han kommer efter en så ska man berätta för polisen att han är en vampyr? Vilken polis skulle tro på det? Ungen borde väl ändå förstå att det skulle gå åt skogen.

För övrigt så gillar jag de flesta karaktärerna och att författaren försöker visa att inget är svart eller vitt, gott eller ont. Mina favoriter bland karaktärerna är nog Darren, Debbie och Evra (haha, typ alla huvudpersonerna) och jag vill hemskt gärna se mer av Steve längre fram i serien.