fredag 29 juni 2012

Klonad Nr 229 P av L.J. Singleton


Än en gång, hittade inte den svenska
översättningens omslag så tog originalet
Titel: Klonad Nr 229 P
Originaltitel: The Search
Serie: ReGeneration
Författare: L.J. Singleton
Förlag: B. Wahlströms
Betyg: 4/5
Genre: Science Fiction
Sidantal: 155

Detta är andra delen i serien och recensionen kan inehålla spoilers från första boken, Klonad Nr 1025 F.










Eric vet att han är en klon, och att det finns människor som är beredda att döda honom för det. Vad han däremot inte räknade med var att hans adoptivsyster Kristyn skulle kidnappas i hans ställe. Nu befinner sig hans syster i livsfara, polisen är på helt fel spår och bara Eriv vet vilka som är skyldiga.
   Han har inget val; han måste själv ge sig ut och leta efter sin syster.

Samtidigt, i Los Angeles, gör Serena, en stjärna på uppgång, en fasansfull upptäckt: en likkista på taket! Och någon vet att hon såg den! Plötsligt är denne någon ute efter henne, men hon har tur och träffar den ursnygge Chase Rinaldi som verkar vara intresserad av att hjälpa henne...

Del två i en av mina favoritserier från barndomen. Det var hur mysigt som helst att sitta i soffan, lyssna på regnet (japp, det regnar på semestern...) och läsa om en gammal favorit. Och jag förstår verkligen varför jag gillade den här boken som liten. Den påminner väldigt mycket om den sortens böcker som jag älskar idag (science fiction, superkrafter, lite romantik, coola karaktärer) men i kortare och mera lättläst format.

Även om det är en kort bok (inte ens 200 sidor) så hinner det hända mycket saker. Det blir aldrig tråkigt och jakten håller intresset uppe hela tiden. Nytt för den här boken är att vi får läsa ur två olika peroners perspektiv, Eric och Serenas, och de är minst sagt olika. Eric är en gullig och rar kille, sådana som man inte träffar ofta, medan tuffa Serena som vet hur man tar hand om sig själv har rymt hemifrån och är besatt av berömmelse och framgång. Det är alltså inte speciellt svårt att hålla isär dem och veta vem som berättar.
   Serena är jag lite tveksam om (hon är precis den sortens person som jag aldrig skulle orka umgås med i verkligheten) men jag gillar Eric. Sedan uppskattar jag de andra klonerna också, speciellt coola Allison, de har alla sina tydliga personligheter och djup. Men tyvärr tycker jag att bikaraktärerna, Erics familj, Allisons rumskamrat, mm, är lite platta och personlighetsbefriade.

Handlingen är precis som i första boken spännande men samtidigt lite barnslig. Det som händer är uppkortat och inte speciellt noggrant beskrivet, ibland sker infodumping genom styltig och onaturlig dialog, vissa delar känns en aning föråldrade (Allison vet inte vad e-mail är för nåt) men för det mesta flytter det på bra.
  
Jag rekommenderar definitivt Klonad-serien till yngre läsare, men också till dig som är lite äldre och behöver något lättare att läsa emellanåt.
   Det blir en svag fyra i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar