lördag 2 juni 2012

Farlig ström av Kat Falls

Titel: Farlig ström
Originaltitel: Rip Tide
Serie: Mörkt liv #2

Författare: Kat Falls
Förlag: B Whalströms
Sidantal: 237

Detta är del två i serien, varning för spoilers för Mörkt liv
Tack B Whalströms för recensions exet!










När Gemma flyttade till Tys familj på havets botten var Tys lycka total. Men efter bara några månader fick hon sin första panikattack, och sedan dess har hon bott på handelsstationen och vägrat att så mycket som doppa en tå vattnet.
   När Ty en dag lyckas övertala henne att följa med ut i en ubåt stöter de inte bara på något märkligt utan något fruktansvärt: en hel stad som sjunkit ner i vattnet med invånare och allt! Strax därefter kommer nästa hemska besked: Tys föräldrar har blivit kidnappade och Gemma utkastad från handelsstationen.
   Plötsligt har Ty inget val: om han vill hitta sina föräldrar måste han slå sig ihop med den ökända Barracuda-ligan.

Jag hade nog lite för höga förväntningar på Farlig ström. Första boken, Mörkt liv, älskade jag, men del två i serien nådde helt enkelt inte upp på samma nivå.
 
Först och främst så var det nog karaktärerna som retade mig. Gemma var inte alls samma modiga, orädda lite dumdristiga tjej som jag mindes från första boken, och även om Ty fortfarande var gulligt naiv och trevlig så var han inte charmerande på samma sätt. Dessutom tog de korkade beslut hela tiden. Flera gånger kände jag för att dunka huvudet i bordet och skrika "VAD GÖR NI!?". Dessutom tycker jag att deras reaktioner på en hel stad full med döda invånare och två kidnappade föräldrar var lite väl små, de kunde gott ha haft lite panik eller åtminstone gråtit lite.

Men annars fanns de spännande elementen från Mörkt liv kvar: mysteriet som ska lösas, de underbara undervattensscenern med mängder av havsvarelser och en intressant dystopisk värld.
   På tal om dystopisk värld så tycker jag mycket om att vi fick utforska mer av den i den här boken än i den första. Då hände allt nere på havsbottnen runt Tys familjs gård, men nu fick vi se fler delar av "vattenvärlden" som flytstäder, samhällen uppbyggda på gamla oljeplattformar och översvämmade städer som gjorts om till marknadsplatser. Om det blir en bok till hoppas jag på ett besök på fastlandet.

Kul var det dessutom att jag fick lära känna Barracuda-ligan bättre. Jag tycker om att de inte porträtteras som stackars pojkar som varit med om något hemskt och hatar att vara pirater. De har visserligen haft en fruktansvärd uppväxt men de är fortfarande pirater, och som pirater så beter de sig som sådana. Men de är fortfarande inte känslolösa monster utan bara människor som försöker hitta ett sätt att överleva. Men jag hade gärna sett att vi fått en mera djupdykning bland medlemmarna och deras historia, nu känns de, bortsett från Skuggan, mest som bakgrundskulisser. Allra helst hade jag velat veta mer om deras mörkergåvor!

Farlig ström är inte lika bra som Mörkt liv, men jag hyser stora förhoppningar för nästa del i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar