söndag 27 maj 2012

The seven deadly sins of reading

Miriam på bloggen Schitzo-Cookie skrev nyligen om The seven deadly sins, men i bokform, och jag tyckte att det verkade hur roligt som helst. Detta är man ju tvungen att prova!

1. Girighet: Vilken är din dyraste bok? Vilken är din billigaste bok?
Jag är ju snål så det räcker, men av någon anledning har jag aldrig klarat av att vara snål när det gäller just böcker. Hatar pockets och köper alltid de lite dyrare upplagorna, inbundet eller kartonnage, trots att det är mycket dyrare, och kan välja en dyrare upplaga över en billig bara på omslaget. Kort sagt, jag är lite ytlig och vill helst ha snygga böcker i hyllan. Men jag köper sällan böcker som kostar över 200 kr, så brukar jag vänta tills de blivit lite billigare. Men jag vet att jag köpte Alba och Metro 2033 för runt 230 kronor styck. Lite lustigt med tanke på att jag inte var överförtjust i någon av böckerna.
   Billigaste då? Jag har faktiskt köpt lite begagnat på tradera och blocket för typ 20 kronor styck, men då tillkom ju frakt. Men för ett tag sen köpte jag en gammal bok på biblioteket för 10 kronor, det var Operation Vildkatt.

2. Vrede: Vilken författare har du en kärlek/hat- relation med?
Hade svårt att komma på något här först, men sedan kändes det plötsligt självklart: Stephen King! Älskade hans bok Signal (första Stephen King-boken jag läste) kom bara halvägs med Jurtjyrkogården eftersom jag blev uttråkad av att det aldrig hände något och tyckte att Carrie var helt okej. Men den av hans böcker som jag både älskade och hatade var Pestens tid. Första halvan var otroligt bra med virusutbrott och överlevnad och till och med lite romantik, men vad hände med andra halvan? Blev bara massa snack om Gud hit och Gud dit och ondskan som måste besegras. Urk.

3. Frosseri: Vilken bok har du slukat om och om igen utan någon skam över huvud taget??
När jag läser om en bok läser jag sällan om hela boken, jag brukar bara bläddra lite och läsa mina favoritdelar. Men en bok som jag faktiskt har läst flera gånger är Vargbröder av Michelle Paver. Kärlek! <3


4. Lättja: Vilken bok har struntat i att läsa klart pga lathet ?
Skulle nog vara Kampen om Järntronen. Läste halva och tyckte att den var riktigt bra, men sedan orkade jag inte mer. Den var så lång, och jag hade så många andra att läsa före. Så jag la undan den.
   Sedan har vi David und Juna: Das Verbotene Eden, den första tyskspråkiga boken jag försökte mig på. Läste en tredjedel innan jag helt enkelt inte stod ut längre. Jag använde ordboken mer än läsboken! Det är mer än vad jag orkar.

5. Högmod: Vilken bok pratar du ofta om för att framstå som en intellektuell läsare?
Har väl egentligen bara läst en "intellektuell" bok och det är 1984, på originalspråk dessutom. Nämner väl den ibland om jag vill verka smart...

6. Lust: Vilka egenskaper tycker du är mest attraktiva för en manlig eller kvinnlig karaktär?
Jag gillar karaktärer som är smarta. Något som retar mig allra mest i böcker är när huvudpersonerna gör korkade saker, oavsett om det är för att personen är korkad eller bara "galen av kärlek." Jag vill ha klarsynta karaktärer som vet vad de gör och har koll på läget. När det gäller tjejer så vill jag att de ska vara kick-ass och kunna ta hand om sig själva (Katniss i Hungerspelen och Rose Hathaway i Vampire Academy) eller söta och rara men samtidigt med mycket envishet och mod (Prim i Hungerspelen och Lissa i Vampire Academy), och hos killar så ser jag gärna att de är antingen snälla, söta och rara (Ty i Mörkt liv, Tom i De vandrande städerna eller Peeta) eller "bad boy" (Gale i Hungerspelen eller Day i Legend).
   Vad jag däremot hatar är ytliga eller elaka karaktärer, de kan förstöra hela boken. Se: Zoey och hennes kompisar i House of Night- böckerna. Sedan hatar jag tomma och tråkiga karaktärer också. Det är karaktärerna som bär upp boken, de måste ha personlighet!

7. Avund: Vilken bok skulle du helst få som present?
Finns massor av böcker jag vill få i present, men säger nog The Berserker´s Horse eftersom den tycks vara lite svår att få tag i på annan väg.


Jösses, som det ser ut här kommer jag inte att komma till himlen...

3 kommentarer:

  1. Kul att du tyckte det var kul och svarade =)

    Håller med om Stephen king, vissa gillar jag vissa inte alls.

    SvaraRadera
  2. Haha! Sjukt roligt! Den här ska jag sno! :D

    SvaraRadera
  3. Men Nella.. du har ju glömt nr 6: Lust!! :D

    SvaraRadera