söndag 20 maj 2012

Miss Peregrine´s home for peculiar children av Ransom Riggs

När Jakob var lite trodde han blint på sin farfars berättelser om barnhemmet med de märkliga barnen, där en fågel vaktade dem från ondskefulla monster med tentakler i munnen. Men allteftersom Jakob blev äldre, desto mer förstod han att farfaderns historier bara var sagor, skapade för att han skulle slippa minnas sin egen hemska barndom.
   När farfadern sedan går en hemsk död till mötes och viskar sina gåtfulla sista ord i Jakobs öra förändras allt. Jakob tror sig se monster överallt och för att ta reda på vad farfadern menade med sina ord måste han resa till en avlägsen ö, ön där hans farfar växte upp på ett märkligt barnhem.
   Men vad har hänt i miss Peregrine´s hem för besynnerliga barn?


Det som lockade mig Miss Peregrine´s home for peculiar children var till större delen löftet om bilder. Som ni kanske märkt är jag överförtjust i böcker med bilder. Men helt ärligt tyckte jag inte om de här bilderna. De var konstiga och ibland lite obehagliga, och när jag först läste beskrivningen av dem och sedan såg själva bilden så stämde de inte alls överens med beskrivningen. Dessutom passar de inte in stämningsmässigt, de skulle varit bättre i en spökhistoria. Och Miss Peregrine´s home for peculiar children är inte en spökhistoria.

Och nu till det jag faktiskt ska bedöma: boken. Jag kan väl enkelt säga att jag tyckte om den. När den väl kommit igång. Vilket tog halva boken.
   Seriöst. Jag var nära att ge upp innan Jacob äntligen åkte till den där ön. Och till och med där kändes det som en evighet innan allting väl började hända.
   Så första halvan är tråkig. Men sedan blir det märkligt, på ett bra sätt. Jag får en ny fantasyvärld att upptäcka, nya karaktärer att lära känna. När sedan slutet närmade sig blev det riktigt spännande och min iver att fortsätta läsa ökade med varje sida.

Vad gäller karaktärerna så var de helt okej, men inte så mycket mer. Jakob var en sympatisk huvudperson, om än lite gnällig och mesig i början (men han blir modigare fram mot slutet) och kärleksintresset var lagom gulligt. Fast jag tyckte att hon var lite väl snabb att komma över sin gamla kärlek, och sedan lite snabb att utveckla sin relation med Jakob på bara ett par dagar.

Blir en kort recension idag, känner inte att jag har så mycket mer att säga om boken. Den sega början drar ner betyget och det spännande slutet drar upp det, men det är själva temat (som det dröjer halva boken innan man får veta) som gör att jag tyckte att den var bra.



Ni vet väl föresten att boken ska komma ut på svenska under titeln Miss Peregrine´s hem för besynnerliga barn? Om jag vetat det innan jag börjat läsa den på engelska så hade jag väntat på översättningen, men det är lite för sent nu. Men det kanske skulle vara kul att jämföra översättningen med originalet, något jag aldrig gjort.

Om du klickar på länken ovan och läser infon om boken så står det föresten att det är en skräcksaga. Tillåt mig att skratta. Det ända läskiga med den här boken är bilderna. Om du vill bli skrämd kan du läsa något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar