onsdag 16 maj 2012

Hästböckernas era, del 1

Jag har tänkt en del på min gamla kärlek, hästböckerna. Kom fram till att jag skulle bli tvungen att skriva lite om dem här på bloggen. Började skriva men inlägget blev LÅNGT, så jag beslutade att dela upp det i två olika inlägg. Nu tänker jag prata om
Polluxböcker

För inte allt för många år sedan var jag en trogen Polluxmedlem (Pollux är för övrigt en hästbokklubb, de skickar ut ett paket varje månad med två böcker och lite krimskrams som har med hästar att göra) men jag hoppade av när jag upptäckte att jag hade fler olästa böcker i hyllan än lästa.
   Detta berodde dels på att böckerna var anpassade till lite yngre läsare, men också för att alla böcker var så förbenat lika varandra.

Det finns några olika varianter:
Variant 1: tjej (eller, i något enstaka fall, en kille) bor på en ranch med hästar, vilda mustanger springer runt i skogen. Ranchen möter diverse problem, vanligtvis ekonomi/döda vildhästar/tävlingar/kompisar/kärlek/vildhästar som ska tämjas
Variant 2: tjej som är utstött i skolan, oftast med en kompis, försöker skaffa egen häst eller få lov att rida på ridskola trots ekonomiska problem eller oförstående föräldrar
Variant 3: tjej med egen häst tävlar och möter diverse problem, oftast killar/kompisar/problemhäst/konkurrens/hopprädsla

Förstår ni vad jag menar? I längden blir alla dessa hästböcker så irriterande lika varandra. Men Pollux gav ut några mer originella hästböcker också, ofta med spöken eller rentav tidsresor inblandade. Jag tänkte nämna några av dem.


Min favoritförfattare från Pollux är definitivt Angela Dorsey. Hon har skrivit tre olika serier, Hästarnas Ängel, Freedom och Gåvan och dessutom den fristående boken Övergiven.
   Hästarnas Ängel är en serie på flertalet fristående böcker med olika huvudpersoner. Återkommande i alla böckerna är dock ingen mindre än hästarnas ängel i egen hög person, Angelica (från det engelska ordet för ängel, Angel). Böckerna har samma tema, en viss häst råkar ut för något hemskt tillsammans med sin ägare och "ropar" på ängeln för att få hjälp. Ägaren, som alltid är huvudpersonen, ska sedan tillsammans med Angelica hitta en lösning innan alla dör. Berättarperspektivet brukar variera mellan huvudpersonen, ängeln och "skurken" och böckerna utspelar sig på olika platser i världen, bland annat Sydamerika, Afrika och USA.
   Freedom är en trilogi med samma huvudperson, Jani, i alla böckerna. De handlar om att de flyttar ut på landet och att Jani äntligen får köpa den underbara Keeta från ridskolan. Men någonting på deras lilla gård är fel. Det finns något i stallet, något hatfyllt, argt och hämndlystet, något hämndlystet...
   Tyvärr har jag inte så mycket att säga om serien Gåvan. Jag hann bara läsa första boken innan jag gick ur klubben, så om någon skulle ha de andra böckerna liggande får ni hemskt gärna sälja dem till mig. De handlar hur som helst om Evy som bor ute i skogen med sin mamma och deras djur. Men Evy har en hemlighet, en gåva: hon kan tala med hästar. Detta skulle vara hur bra som helst om det inte vore för vildhästarna i skogen. Det har varit en lång, hård vinter och de svälter, och Evy kan känna deras hunger som om den vore hennes egen.
   Övergiven handlar om Laura som en dag förfärad upptäcker att någon förföljer henne. Hon blir genast skickad till några släktingar där en stor överraskning väntar på henne: en egen häst! Men en dag när hon är ute och rider hittar hon en gammal övergiven gård där det har hänt något fruktansvärt, och gårdens förflutna har mer att göra med Laura än vad hon någonsin kunnat tro.
   Alla böckerna är lättlästa, korta och anpassade till lite yngre läsare, och dessutom innehåller de fina bilder (har jag nämnt att jag älskar böcker med bilder?). Om ni gillar hästar men är trött på tråkiga, monotona historier så rekommenderar jag alla Angela Dorseys böcker. De är ganska så många, så du har nog att göra ett tag.

Andra Pollux-författare som skriver mer originella böcker är Eleanor Jones (Mellan två världar, Den magiska blå ringen mm) och Pamela Kavanagh (Den vita vargen, Den förtrollade ryttarstatyn, Taladinn mm). De har också skrivit bra böcker i mängder, men jag har inte lika fina minnen av deras böcker som av Angela Dorseys.


Tänker skriva om andra hästböcker i nästa inlägg, då sådana som inte är från Pollux och som är anpassade till lite äldre läsare.
   Planerar dessutom att ett litet "hästtema" någon gång snart så att jag kan läsa om mina favoriter och recensera dem :)

3 kommentarer:

  1. ÅÅhhhh!! Polluxböcker!! :D Sååå många minnen där ifrån! Jag var med i Pollux jättelänge! Säkert till jag va 15-16 eller något, och som du sa, då är man lite för gammal för böckerna.. Sakerna gick alltid direkt till min syster (som är 6år yngre), men böckerna läste jag snabbt igenom. Men du har rätt.. de är ganska lika varandra de flesta.. :)

    Jag kommer vara hemma under sommaren (pluggar på annan ort) och kan då kolla igenom ifall jag har några av de böckerna du ville ha. Tyvärr tror jag inte det, för namnet lät inte bekant.. :/ Men ska kolla iaf :)

    Och jag är för övrigt jättegärna med på ditt "hästtema"! :D

    SvaraRadera
  2. Sv: Precis, det kvittar hur dåligt humör man är på, man blir ändå glad när en massa böcker dyker upp! ;) Speciellt om man har gått och väntat på dem ett tag...^^

    SvaraRadera
  3. Jag har länkat till dig idag :) http://elinasbokliv.blogspot.se/2012/05/100-inlagg-idag.html

    SvaraRadera