fredag 27 april 2012

Världen är Elak, Del 1 av Pia Olofsson


Året 2107 har Sverige tagit ett stormsteg in i framtiden. I ett försök att skydda land och befolkning mot Fienden har det skapats mänskliga vapen, personer med otroliga krafter.
   Adrian är en av dem. Han är stolt över att kunna beskydda sitt land, men en natt går allting fel. Fienden tar sig över gränsen och attackerar på olika håll runt om i landet. Överallt blir folk dödade eller kidnappade, och snart står de klart vad Adrian och hans vänner måste göra: ta sig in i Fiendeland och rädda sina vänner, oavsett vad...

Jag antar att de flesta där ute i bloggosfären har hört talas om att Pia som har bloggen Bookrelated har skrivit en bok som sitt gymnasiearbete, och att den nu finns tillgänglig att läsa för alla oss nyfikna. Fösta delen av boken hittar du här, och jag tycker verkligen att du borde göra det. Men kanske borde du vänta lite, tills nästa del är färdig, så behöver du inte lida så mycket av den jobbiga cliffhangern.

Det känns väldigt roligt att få läsa en svenskskriven dystopi, något det tyvärr inte finns mycket av. Pias språk känns helt annorlunda jämfört med alla amerikanska översatta böcker och jag tycker att det är hur kul som helst med lite svensk slang. Språket är personligt, lättläst och beskrivande på ett sätt som gör boken väldigt levande i huvudet.
   Tyvärr finns det en del stav- och grammatikfel, men det är ändå inte så mycket med tanke på att boken inte korrekturlästs på ett förlag. Det retar ögat lite när jag läser, men är lätt att ha överseende med.

Vad gäller storyn så har jag inte mycket att klaga på. Det märks att det är första delen i boken och känns inte som mycket mer än en inledning, och att bara inledningen är så bra gör mig oerhört nyfiken på att få fortsätta läsa och se vad som händer.
   Första halvan är fartfylld och spännande på ett sätt som gör det svårt att sluta läsa, medan andra halvan är lite lugnare och ger större chans att lära känna huvudpersonen Adrian, hans vänner och världens uppbyggnad. Jag tycker att Pia lyckats väga upp de båda halvorna riktigt bra, och boken var spännande rakt igenom. Adrian var dessutom en väldigt sympatisk huvudperson som jag hade lätt att relatera till, och det var spännande att se världen genom hans ögon. Eftersom första delen tog slut så snabbt hann jag inte se så jättemycket av de andra karaktärerna, men det jag var helt nöjd med det som fanns och hoppas att jag får lära känna dem bättre i nästa del.

Det är dock en sak jag undrar lite över. I prologen verkade inte Adrian så jättepigg på tanken att gå med i Sveriges försvar (SLF) men när sedan boken kommer igång (då har det gått några år sedan prologen) så tycks varken han eller någon annan i SLF ha något emot att vara medlemmar. Adrian verkade inte ha något annat val än att gå med i försvaret, och jag kan säga att i hans ställe hade jag varit ganska upprörd över att tvingas in i en mindre armé och användas som något slags experiment för att skapa superkrafter. I nästa del skulle jag gärna se lite förklaringar på vad som hände åren mellan prologen och det att historien tar sin början för att han ska acceptera sin situation på det sättet som han gjort.
   Jag skulle också gärna vilja ha lite mer förklaringar på hur världen är uppbyggd, vad hela det här kriget går ut på och vem Fienden är. Jag skulle faktiskt vilja veta massor mer om Fienden. Just nu känns det så målat svart och vitt. Sverige är god och Fienden är ond.

Jag tänker inte betygsätta Världen är Elak, för jag har ju trots allt inte läst ut den än, och jag kan inte betygsätta en bok där jag bara läst första delen. Men jag kan säga att det jag läst hittills är väldigt bra, och jag hoppas att jag kommer att få fler svar i nästa del.



Kan föresten tillägga att jag blivit väldigt nyfiken på det här med att skriva en bok som projektarbete. Det är inte lång tid kvar tills jag ska göra ett själv och jag funderar allvarligt på att försöka skriva en bok. Så att inte alla tycker att jag är en härmapa om jag kommer och gör samma ska om nåt år... ;)

2 kommentarer:

  1. Mycket av det du säger är helt sant. Det här var nog den mest hjälpsamma av de recensioner boken fått, och det tackar jag dig för ^^ Man blir så blind för sin egen text efter att ha läst om den så pass många gånger, och jag var beredd på att få mycket kritik. Precis som du säger så är Del 1 bara inledningen. Det är där jag satt många planteringar på sånt som kommer att förklaras senare. Så, många av dina frågor kommer att få sina svar, tro mig ;) Du tog upp några punkter också som inte ens jag riktigt tänkt på, och som jag nu vet att jag måste förklara närmare. T.ex. vad som hände under åren efter Prologen, varför Adrian ändrade inställning till S.L.F. Där finns det ju en del att gräva i, absolut. Tack för det, jag ska ha det i åtanke i fortsättningen. ^^
    Och ååå vad kul att du också tänker skriva en bok som projektarbete! Jag är väldigt nöjd att jag valde det i alla fall, så lycka till! :D
    Jag länkar din recension på hemsidan antingen senare ikväll eller så fort jag kan imorgon ;) Ha en bra helg, och Valborg! :D Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bara kul att få läsa den, och inspirerande att se att det faktiskt går att skriva en bok. När jag själv försöker skriva en bok kommer jag sällan längre än de första 20 sidorna...
      Jag längtar efter att läsa nästa del :) Ha en trevlig hlg du ovckså :D

      Radera