fredag 13 april 2012

Varför, varför?!

Varför gör förlagen så här?

När jag var liten (typ 8) så fanns det en bokserie som jag älskade, den första hette Klonad NR 1025 F och därefter kom det tre andra böcker: Klonad NR 831 F, Klonad NR 330 F och Klonad NR 229 P. Jag sträckläste alla fyra böckerna och sedan kom ett slut som fick mig att tänka: Herregud, vad händer nu? Var är nästa bok?
   I flera månader letade denna stackars åttaåring efter nästa bok, för serien kunde bara inte sluta så. Men efter mycket letande så fick jag acceptera att det faktiskt var så. Detta var långt innan jag kunde läsa på engelska, faktiskt så förstod jag knappt att de flesta böcker är översatta och trodde att allt jag någonsin skulle komma mig för att läsa fanns behändigt på svenska. Ack, så fel man kan ha.

Idag kom jag mig av någon anledning för att söka på författaren, L.J. Singleton, och upptäckte att det finns ju en femte bok! Men ett visst förlag fick tydligen för sig att det var en bra ide att inte översätta den allra sista delen i en serie där de översatt alla andra böcker. Schysst, verkligen, tack. Boken heter hur som helst Resurection 5, The Killer.

Detta är inte första gången som jag stött på det här syndromet. Scott Westerfelds serie Ful (Uglies) består av fyra böcker, bara de tre första finns översatta (den sista har visserligen en ny huvudperson, men den ingår ändå i samma serie). Julie Bertagnas bok Exodus finns på svenska, men inte uppföljarna Zenith och Aurora. Enligt en av mina kompisar som älskar Heartland serien så finns det flertalet böcker som inte översatts.

Personligen tycker jag att det är väldigt oprofessionellt av förlagen att göra så här. So what om serien inte säljer så bra? Har man börjat översätta den så får man snällt avsluta det. Speciellt om det bara finns en bok kvar.
   Det är i alla fall min åsikt. Vad tycker ni?

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med! Jag läste en fantasy-serie som aldrig fick ett slut och kom och tänka på den nu.. nu måste jag nog kolla om den faktiskt HAR ett slut där ute någonstans!! Och för övrigt måste jag kolla upp Heartland, älskade de böckerna när jag var yngre.. :)
    /Elina
    Elinas bokliv

    SvaraRadera