torsdag 19 april 2012

Matchad av Ally Condie

Samfundet bestämmer allt. Så är det och å har det alltid varit, och sjuttonåriga Cassia har inget emot det. Hon trivs med sitt liv och är lycklig, och när hon matchas med sin kompis Xander och förstår att de ska få spendera livet tillsammans så blir hon ännu mer lycklig.
   Men när hon ska läsa fakta om Xander är det inte hans ansikte hon ser på skärmen, det är någon annans, någon hon känner. Ky.
   Plötsligt blir allting fel. Cassia vet inte vem hon vill vara med och hon är inte längre säker på att Samfundets styre är rätt. Men hur mycket är hon beredd att ge upp för att vara med den hon älskar?

Jag kan lika gärna säga det direkt: det här är ingen speciellt snabb bok. Om du vill ha eldstrider och rasande fart så kan du nog helt skippa Matchad. Om du tycker bättre om långsamt växande romantik, vacker prosa och är ny inom den dystopiska genren kanske du gillar boken bättre.

Personligen tillhör jag den första kategorin och skulle gärna sett lite mer spänning. Faktum är att det inte händer så mycket under boken, det är mest klassiskt triangeldrama och Cassia som bit för bit förstår att Samfundet faktiskt inte alltid har rätt. Det är en lättläst bok men trots det tog det hyfsat lång tid att läsa ut den, jag kände mig aldrig riktigt lockad att plocka upp den och fortsätta läsa.
   Men bara för det behöver det inte vara en dålig bok, det är bara inte riktigt my cup of tea. Den är vackert skriven och jag tycker mycket om hur Cassia i början är helt nöjd med allt för att sedan sakta förstå hur fel livet on lever är. Det typiska inom dystopier är ju att karaktären redan är relativt missnöjd med sin tillvaro, men jag som älskar att se karaktärsutvecklingar tycker bättre om när det är så här.
   Ingen av de båda killarna, Ky och Xander, imponerade speciellt mycket på mig även om de båda var gulliga, men jag tyckte mycket om Cassia. Sättet hon inte lät sig bli helt blind av kärleken eller lät sig ledas på det sättet Samfundet ville gjorde henne till en stark karaktär även om hon inte kan slåss eller någonting sådant. Hon är vänlig och försöker på alla sätt och vis undvika att såra sina vänner och sin familj, och jag är helt nöjd med henne som huvudperson.

Det märks att Condie satsat stort på språket, att hon försökt det att bli poetiskt och vackert. Ofta är det just det, men nästan lika ofta känns det lite överdrivet, och ibland är det nästan som om alla extra "poetiska" ord håller upp handlingen lite. Det känns som om Condie ansträngt sig lite väl mycket istället för att bara låta meningarna flyta på.

Många recensioner som jag läst verkar tycka att Condie skulle ökat takten på sin historia, men jag kan faktiskt inte hålla med. Matchad ska vara en långsam, vacker berättelse om att lära sig se med egna ögon, älska den man vill och ifrågasätta det man känner inte är rätt. De skulle inte funka som någon form av actionbok, så mycket skulle gå förlorat då. De som vill ha mer fart och fläkt får helt enkelt läsa något annat.
   Nu råkar jag ju vara en av dem som vill ha mer fart och fläkt, och därför får Matched bara en trea i betyg av mig, men jag rekommenderar den varmt till alla er som vill läsa en vacker bok om kärlek och uppror.



Uppföljarna, som ännu inte finns på svenska, heter Crossed och Reached, och jag tänker absolut fortsätta läsa serien för att se hur allt slutar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar