onsdag 7 mars 2012

Dystopienkät

Nea som har Bokneas bokblogg har gjort den här roliga dystopienkäten, och eftersom jag också är en dystopinörd känner jag hur det riktigt kliar i fingrarna att svara på frågorna

Först lästa?
Någon gång i början av högstadiet, innan jag ens visste vad en dystopi var, så läste jag Ful av Scott Westerfeld. Är inte helt hundra på att den var först, men kan inte minnas någon jag läst före, så ja...

Favorithuvudperson?
Svårt. Jag gillar Ty i Mörkt liv för att han är så söt och rar, och så klart Katniss i Hungerspelen för att hon är så tuff. Men sedan gillar Tom i De vandrande städerna väldigt mycket, han påminner lite om Peeta faktiskt. Lika hundra procent godhjärtad och tänker alltid på andra före sig själv, men sedan är stackaren också naiv och ser alltid det bästa i allt.
   Det finns miljoner av andra karaktärer som jag älskar, men jag väljer Tom Natsworthy.

Favoritbikaraktär?
I Gone-serien finns det massor av bikaraktärer och i varje ny bok får jag en ny favorit. Tyckte extremt mycket om Lana Arwen Lazar i den första boken, men i tvåan och trean var hon inte lika intressant. Sedan älskar jag Primrose Everdeen från Hungerspelen, vem gör inte det? Tror nog att jag väljer Prim, för henne älskade jag genom hela serien.

Favoritsamhälle?
Ligger väldigt lika mellan Ursäkta, men din själ dog nyss och De vandrande städerna. Båda har otroligt bra världsbyggnad, detaljerna finns i mängder, ingenting har missats.
   Men De vandrande städerna vinner, eftersom man under serien får se i stort sett hela världen, inte bara en enda stad.

Bästa plot?
Älskar idéen i Across the universe, med en person som legat nedfryst så länge och sedan vaknar upp till en helt ny värld.

Bästa slut (men säg inte vad som händer. Spoilers...)?
Gillar slutet i Exodus, väldigt öppet men samtidigt fanns det tillräckligt mycket svar för att göra mig nöjd.

Bästa kärlekshistoria?
Tom och Hester i De vandrande städerna! De är så otroligt fina tillsammans.

I vilken bok skulle du helst leva?
Utan tvekan i Mörkt liv, så länge jag får bo i det vackra havet och inte inträngd i en lägenhet på ovansidan. En av få dystopier där världen inte behöver vara så hemsk, utan kan vara väldigt vacker.

I vilken skulle du verkligen inte vilja leva?
Också här kan jag svara utan tveka: vilken värld som helst där det finns zombies. Blir alldeles kallsvettig bara av att tänka på det. Av dom jag läst verka det värst i Fienden, så jag säger väl den.

Slutligen, bästa dystopin?
Omöjlig fråga! Jag skulle kunna svara på sämsta, men bästa? Går inte. Men jag kan ge en lista på några stycken:
Uglies-trilogin av Scott Westerfeld (det finns en fjärde bok med en ny huvudperson och ny handling, men den finns inte översatt och jag har inte läst den)
De vandrande städerna-serien av Phillip Reeve
Hungerspels-trilogin av Suzanne Collins
Ursäkta, men din själ dog nyss av Danny Wattin
Exodus av Julie Bertagna
Wither av Lauren DeStefano
The inferior av Peadar Ó Guilín
Mörkt liv av Kat Falls

Som sagt, hur skulle jag kunna välja?

4 kommentarer:

  1. Vill du läsa två riktigt bra klassiska dystopier vill jag förslå två av mina egna personliga favoriter. Flugornas herre av William Goldin och 1984 av George Orwell. Jag vet, det låter lite pretto, men de är faktiskt riktigt bra böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste 1984 på originalspråk i nian, tyckte den var så där, men Flugornas herre har jag inte läst. Tack för tipset, ska försöka få tag på den :)

      Radera
  2. Kul att du hängde på enkäten! Dystopier ftw! Jag har haft Exodus i bokhyllan i flera år men aldrig läst den. Nu känner jag mig väldigt peppad. Resten av De vandrande städerna måste jag också läsa. Gillade verkligen den första boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekomenderar båda serierna starkt, men då två upföljarna till Exodus, Zenith och Aurora, finns tyvärr inte översatta :( Men första boken funkar ganska bra ensam också

      Radera