fredag 9 mars 2012

Att inte döma boken efter omslaget...

...är inte alltid så lätt. Efter att ha surfat runt på Goodreads och sett en massa underbara nya böcker så blev jag till slut tvungen att klistra ihop några favoriter. Alltså, jag är närmast beredd att köpa hem de här böckerna enbart för framsidans skull. Oavsett pris. Jag menar, kolla på dem!



*dreglar* Känner hur det riktigt kliar i fingrarna, så mycket vill jag köpa dem!

Sen finns det ju de som har lyckats... mindre bra. Milt sagt. Omslag som får en att säga: MINA ÖGON! AHAA!!




Lite allvar nu. Jag VET att man inte ska döma en bok efter omslaget. Många av mina favoritböcker har inte de snyggast omslaget (vargbröder-böckerna, till exempel. De två första är hur fina som helst, men sen vet jag inte vad som hände). Omslag kan dessutom vara vilseledande. De kan vara snygga när boken är dålig, de kan visa en sak när historien egentligen är någon helt annan (Across the Universe, omslaget visar en superromantisk scen som nog lockar 99,9 % tjejer, men handlingen är mera "kriminaldrama" som passar både tjejer och killar). Och de kan visa en bild på en person som kanske ska föreställa huvudpersonen, trots att huvudpersonen beskrivs på ett helt annat sätt i boken och inte ens några av bikaraktärerna liknar den på bilden (som originalomslagen till Vampire Academy, vem är tjejen på omslaget egentligen?).

Kort sagt; lita inte på omslagen. Men det skadar ju inte om de är fina...


Vad tycker du? Jag kanske har helkonstig smak vad gäller bokomslag, vilket är din favorit?

6 kommentarer:

  1. Jag tycker att du har helt rätt. Jag "omslags-shoppar" lite för ofta ibland känner jag. Jag har exempelvis "Mer än ögat ser" och "Under din hud" i hyllan. Två böcker som jag tycker är sjukt snygga, och som inte alls levde upp till mina förhoppningar.

    Jag gillar som sagt helt klart fina omslag, och lite för ofta avgör de faktiskt om jag köper en bok eller ej.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår helt vad du menar, har nämligen också "Mer än ögat ser" och "Under din hud" hemma i hyllan, och gillade dem inte så där överdrivet mycket när jag läste dem (och varje gång jag ser någon av uppföljarna i en bokhandel funderar jag på att köpa dem...)

      Radera
  2. Jag älskar omslaget till Wither och Matched, men även till Modelland. Tror dock inte att boken är så mycket att ha. Huvudpersonen ska ju heta något i stil med Tootie de la Créme typ. Men jag gillar verkligen det omslaget. Lite retro, men samtidigt kusligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar också Wither, ett av mina favoritomslag, och att jag dessutom älskade boken gör att det känns ännu finare :)
      Tycker Modelland ser lite konstig ut, lite fejkat kanske :/ Men det finns ju olika smak :)

      Radera
  3. Sant att man inte ska döma en bok efter omslaget (fast det är lätt) men å andra sidan brukar inte texten på baksidan vara så givande heller och hur väl kan man lita på recensioner från andra? Det enda man kan göra är egentligen att ge boken ett försök oavsett framsida och dylikt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, baksidetexten kan vara väldigt vilseledande, och ibland rent av innehålla spoilers :/ Personligen går jag nog mest på recensioner när jag bestämmer vilken bok jag ska läsa, men de kan ju variera väldigt mycket beroende på vem som skrivit den. Det är svårt dey här

      Radera