söndag 5 februari 2012

Titta titta!

Warm bodies av Isaac Marion kommer ut på svenska nu i februari! Detta hade jag lyckats missa fram tills alldeles nyligen, vilket är lite konstigt med tanke på hu länge jag velat läsa den. Nåja, nu behöver jag inte vänta så läng innan jag kan läsa den!
   Kan dessutom passa på att nämna att den ska komma ut som film också, kan knappt bärga mig! (men jag ska se till att läsa oken först)

Världen har fyllts av zombier och ingen vet varför. R är en av dem.
   Zombier har inga egna känslor eller minnen - men om de äter av en människas hjärna återupplever de scener ur den personens liv.
   Det är så det går till när R blir förälskad. Han dödar en ung man och övertar hans kärlek till flickvännen. Nu har R ett mål i tillvaron. Han vill hålla kvinnan gömd från de andra zombierna och se till att hon överlever.
   Den unge mannens känslor blir som en drog för R; bit för bit äter han av pojkvännens hjärna. Scen för scen upplever R hans liv, och det förändrar honom för alltid.

Debutanten Isaac Marion lyckas göra något totalt nyskapande med zombiegenren: En varm kärleksroman.

Oh, låter det inte spännande? Alla recenssioner jag läst har varit positiva, och en författare som kan göra en kärlekshistoria mellan en människa och en zombie något annat är löjlig måste vara en väldigt duktig författare.

En annan bok som kommer ut på svenska i år, men inte fören till sommaren, är Delirium av Lauren Oliver.

Första delen i Lauren Olivers laddade dystopiska trilogi är en tankeväckande och spännande berättelse om de krafter som försöker kontrollera oss - och de vi inte själva kan kontrollera.
   Förr i tiden var kärlek det viktigaste i världen. Människor gjorde vad som helst för den. De kunde ljuga för kärlekens skull. Till och med döda.
   Men allt är annorlunda nu. Kärlek är en sjukdom som går att bota. Regeringen ser till att alla genomgår behandlingen när de fyller arton.
   Ett liv utan kärlek är ett liv utan smärta. Det är tryggt, förutsägbart och lyckligt.
Lena Haloway har alltid sett fram emot dagen då hon ska bli botad. Men med 95 dagar kvar till behandlingen händer det otänkbara … 


Den verkar inte lika spännande som Varma kroppar, men de flesta recensionerna har varit positiva, och också här ska det bli film i framtiden

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att Delirium verkar vara en bra bok :) även om den andra också lät intressant.. :)

    SvaraRadera
  2. warm bodies är sjukt bra. Men vet inte om jag vill lsäa den på svenska. Tror hans språk är svårt att översätta riktigt bra till svenska.

    SvaraRadera
  3. Själv läser jag i stort sett bara på engelska om boken inte finns översatt, och har hittills inte läst så många på originalspråk, men jag har redan märkt att det är en klar skillnad mot att läsa en översatt :/ Men jag kommer nog ändå att läsa den översatta, för att jag är bättre på svenska än engelska x)

    SvaraRadera
  4. Hej! Har frågestund på bloggen så du får gärna kika in och ställa en liten fråga! :D

    SvaraRadera