onsdag 11 januari 2012

The inferior av Peadar Ó Guilín


Någonting har kastat mänskligheten tillbaka till vad som vid första anblicken verkar vara stenåldern, men som vid närmare granskning är något helt annat. Människorna lever i söderfallande, uråldriga städer, ovanför dem flyger globes omkring och iakttar allt som händer och ända sättet att få mat är genom jakt. Och människan är inte de ända som jagar...
   I den här livsfarliga välden kämpar Stopmouth för att överleva tillsammans med sin mamma Flamehair och sin bror Wallbreaker. Men saker och ting är inte alls så bra som det skulle kunna vara; Stopmouth övergavs av sin bror och blev nästan dödad av några av de bestar som äter människokött, hans stora kärlek, Mossheart, har precis gift sig med Wallbreaker och stammens övriga medlemmar ser ner på honom på grunda av att han stammar.
   Som om Stopmouths personliga problem inte var nog så har några av bestarna slagit sig samman och verkar planera att utrota människorna, och en dag händer det märkligaste av allt: två stycken globes attackerar varandra och ur en av dem faller den vackraste kvinna Stopmouth någonsin sett: Indrani.

Det blev en lång handling, och endå beskriver jag inte ens en bråkdel av vad som händer i boken. The inferior är blodig, hemsk och helt enkelt disturbing, men på ett bra sätt. Den tar upp viktiga frågor som om det är värt att mörda, lida och rent av bli kannibalistisk bara för att överleva.
   Många av er kanske mår illa bara vid tanken på att äta andra människor, och skulle förmodligen hellre svälta ihjäl. Men i The inferior står det till på ett helt annat sätt; här är det överlevnad till varje pris som gäller, och inte bara för sig själv utan för hela stammen. De gamla, de svaga, de som helt enkelt inte klarade av att bidra till stammen åts upp, antingen av människor eller av andra varelser. Det läskiga är att författaren får det att verka helt okej och rent av korkat att göra på något annat sätt. Att bara låta något dö och sedan gräva ned kroppen var inte att tänka på i en värld där man fick kämpa för varje matbit. Det vore slöseri, vanhedrande både för den döde och dess släktingar. Att dö utan att ätas sågs om ett hemskt öde.

The inferior är en bra bok. Vad annat kan jag säga? Den är spännande, läskig, tankeprovocerande, originell och även lite romantisk och sorglig. Jag skulle dock inte föreslå den till de som inte klarar av en hel del blod och mord, våldtäkt och kannibalism. Den är ganska äcklig på sina ställen (något jag inte kan förstå är varför de envisas med att äta rått kött, de kan väl åtminstone tillaga det först?) och om du är känslig borde du kanske undvika den. Men om du är beredd att sätta dina tankar och åsikter på prov kan jag inte annat är varmt rekommendera den.

Det finns en himla massa karaktärer med i boken, och de viktigaste huvudpersonerna är alla detaljerade och har många lager och stora personligheter. De kändes alla trovärdiga och utvecklades under bokens gång (speciellt Stopmouth, han får en allt större inblick i vad det är han egentligen gör för att överleva), men sedan kommer det till bikaraktärerna... De dör av med en rasande fart, jag kan faktiskt inte föreställa mig hur mycket människor som går hemska öden till mötes under historiens gång. Av de som dog var det väldigt få man fick lära känna, medan huvudpersonerna verkade ha en skyddande barriär runt sig. I många fall var de döende och borde vid all rimlighet inte ha klarat sig, men något hände alltid som räddade dem.
   Men jag är nog ändå tacksam för det. Jag hatar när huvudpersoner dör.

Om det inte vore för en sak så skulle jag ge den här boken högsta betyg. Det som retar mig från första sidan till den sista är kvinnosynen i boken. Männen jagar, kvinnorna lagar mat. Männen bestämmer, kvinnorna gör som de blir tillsagda. Blä. Det blir lite bättre i slutet när två tjejer introduceras i jaktlaget, men situationen är ändå i stort sett densamma. Kvinnor och barn ska skyddas, männen ska vara tappra och sköta allt det viktiga. Herregud vad det stör mig! Kunde verkligen inte författaren föreställa sig en värld där kvinnor har samma rättigheter som män? Argh!

Jag kanske överreagerar lite, för Indrani var en stark karaktär, och det hintas faktiskt om att kvinnorna borde ha större frihet. Kanske det rentav görs något åt det i den andra boken, The deserter. Hur som helst så förtjänar The inferior fyra utav fem rosor, och jag är väldigt ivrig att få tag på den andra boken.


Jag vill dessutom tillägga att jag är väldigt förtjust i namnen på karaktärerna, allt från Stopmouth (Stoppmun, döpt så på grund av att han stammar), Rockface (Stenansikte), Brighttooth (Klartand), Speareye (Spjutöga), Bonefire (Beneld) och en hel massa andra. Det kreativaste jag sett på länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar