fredag 13 januari 2012

30 days of books

Day 26 – A book that changed your opinion about something

Oops, verkar som om det gått typ, ett par månader, sedan jag gjorde ett 30 days of books inlägg (och det var meningen att jag skulle skriva ett om dagen). Men jag har faktiskt en ursäkt. Jag visste helt enkelt inte vad jag skulle skriva. Helt ärligt. Jag kunde inte komma på en enda bok som fått mig att ändra åsikt om något. Antar att det är ganska tydligt att jag är rätt så fast i mina principer (minst sagt).

Men alldeles nyligen så läste jag The inferior och kom på att det faktiskt fanns en sak den fick mig att tänk om om. Det gäller kannibalism.
   Har ni sett den där filmen med ett flygplan som kraschar uppe i bergen och de som överlevde kraschen därefter höll sig vid liv genom att äta upp de omkomna passagerarna? Om inte så borde ni i alla fall ha hört talas om den.
   Tidigare tyckte jag att det var vidrigt och en enorm svaghet att personerna i filmen föll för frestelsen att äta människokött, men nu... Helt ärligt, om jag varit en av de döda så hade jag hellre sett att min kropp kom till nytta och räddade några liv istället för att den bara frös fast i snön.
   Missförstå mig inte nu. Om jag blev fast i ett berg med någon så skulle jag INTE slå tidigare nämnda person i huvudet och äta upp den. Men jag känner att jag inte skulle vara lika snabb att döma någon som faktiskt ätit människokött (dock vet jag inte om jag skulle klara av att göra det själv - förmodligen skulle jag svälta ihjäl).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar