söndag 6 november 2011

Nya boktips

Divergent av Veronica Roth
   Beatrice "Tris" Prior bor i ett framtida Chicago där alla människor är indelade i olika "avdelningar". Hon är själv uppväxt i den osjälviska avdelningen, Abnegation, med sin familj, men nu är hon sexton år och det är dags för henne att välja var hon verkligen hör hemma. Ska hon stanna med sin familj, eller byta till de modiga, Dauntless? Valet hon gör kommer förändra hennes liv för alltid.
Jag tycker inte att det låter så spännande, men enligt alla recensioner som jag läst ska den vara helt fantastisk. Jag får helt enkelt kasta mina tvivel åt sidan och skaffa tag på den här boken. Uppföljaren heter Insurgent och det ska också komma ut en tredje bok.
Eden av Keary Taylor
   Eve lever i Eden, men det är inte ett paradis. När hon kom dit mindes hon inget annat är sitt namn, men nu vet hon vad som hänt med världen. Maskiner som med hjälp av mänskligt DNA kan få nya lemmar att växa ut har tagit över världen, och nu kämpar de för att få makten över de få människor som finns kvar. Men Eve har mer att oroa sig över än världens undergång, hon är nämligen kär i två killar, West och Avian. Hur ska hon kunna välja mellan dem när hon älskar dem båda?
Jag är så GRYMT nyfiken på den här. Triangledramat hade jag nog klarat mig utan, men maskiner som tar över världen har alltid fascinerat mig. Den här boken låter lite som Terminator-filmerna, vilka jag föresten rekommenderar starkt. Dessutom är omslaget riktigt snyggt.

Maximum Ride: The Angel Experiment av James Patterson
   Maximum Ride är fjorton år och kan vid första anblicken verka helt normal - ända tills man upptäcker att hon har vingar. Hon lever tillsammans med sin "flock" och har det ganska bra, ända tills den yngsta medlemmen, Angel, blir kidnappad och förd till skolan, platsen där Max och hennes vänner användes som försökskaniner av forskare. Nu ger sig Max och hennes vänner av för att rädda Angel, även om de kan riskera sina liv.
Efter vad jag har hört så ska böckerna om Maximum Ride vara fartfyllda och actionspäckade, vilket jag självklart älskar. Vad som dessutom verkar cool är att ledaren för flocken, Max, är en tjej. Även om många huvudpersoner ofta är tjejer så verkar folk vara övertygade om att ledare av olika slag måste vara killar (Sam och Caine i Gone, President Snow i Hungerspelen, Dumbeldore och Voldemort i Harry Potter, Jordan Hordern och Jack i Farsot, förstår ni vad jag menar?). Men Patterson verkar ha fattat att också tjejer kan leda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar