onsdag 19 oktober 2011

Yttersta offret av Richelle Mead


Rose Hahtaway sitter i fängelset för högföräderi. Om två veckor kan hon vara avrättad. Men Rose vet att hon är oskyldig, frågan är bara hur hennes vänner ska lyckas hitta tillräckligt med bevis för att frige henne på så kort tid. Svaret är enkelt: Rose rymmer tillsammans med Dimitri och alkemisten Sydney samtidigt som Lissa ställer upp i valet av ny regent.
   Men det är inte över där. Roses känslor för Dimitri börjar vakna till liv igen, men vad ska hon göra? Dimitri påstår att han inte kan vara tillsammans med henne och hon är fortfarande ihop med Adrian...

Då var det över. Jag har läst ut Vampire Academy, och jag tycker att den har fått ett värdigt slut. Det är spännande att följa både Rose och Lissa när de på olika sätt försöker ta reda på vad som har hänt, och de är båda väldigt intressanta personer. De är helt olika varandra, men passar ändå så bra ihop och ger två olika sidor av berättelsen.
   Mordgåtan var inte heller den lättaste att lösa... tror jag. Jag råkade nämligen ta reda på vem som var skyldig innan jag läste boken och blev alltså inte nämnvärt förvånad. Men jag tror inte att jag hade kunnat lista ut vem det var själv, men nu är jag ju inte så speciellt bra på deckargåtor.
   Och just på grund av att deckare inte är min grej så är jag väldigt glad över att Mead blandat upp detektivandet med lite slagsmål, lite romantik och till och med lite vän- och pojkvänstrauman.

Men jag jag har ändå lite saker att säga till om, och det har väl egentligen inte med själva storyn att göra. Det är Lissas politik jag i första hand retar mig på. Hon är visserligen bättre än de flesta andra kungliga (de verkar tycka att de kan tvinga dhampirerna att riskera sina liv samtidigt som de själva sitter och skvallrar, och alla icke kungliga får klara sig bäst de kan) men hon har en hel del fel och brister. Till exempel tycker hon att de ska börja med självförsvarsträning också för moroi, men att det ska vara frivilligt. Varför ska det vara frivilligt? Det är det inte för dhampirerna. Alla dhampirer som gick på S:t Vladimir fick lära sig självförsvar, även om de nu inte tvunget skulle bli beskyddare (men i hela serien fanns det bara en person som gått utbildningen och bestämt sig för att bli något annat, så pressen är ganska stor för att de ska bli just beskyddare). Om det är obligatoriskt för dhampirer borde det vara det för moroi också, eller så ska det vara frivilligt för båda.
   Sedan anser hon att de icke kungliga också ska kunna göra sin röst hörd, och det är ju bra. Men det är fortfarande bara kungliga som ska styra och ställ och regenten som tar de flesta beslut (behöver jag nämna att kungen/drottningen självklart måste komma från en kunglig släkt?). Rena diktaturen! De borde ha val där alla kan delta och alla kan rösta, inte bara kungliga idioter. Men det är ju bara min åsikt.

   Sedan är det en grej till. Rose besöker under sin flykt ett litet samhälle där det var vanligt att människor gifte sig med moroi, och detta tyckte hon var äckligt och primitivt.Så himla dumt. Om inte människor och moroi fått ihop det någon gång för länge sedan skulle det inte ens funnits dhamnpirer! Jag förstår att vampyrsamhället ska hålla sig borta från människorna, men det betyder inte att det kan finnas undantagsfall. Dessutom vore det ett bra sätt att skaffa fram fler dhampirer, de håller ju i stort sett på att dö ut.

Nu har jag pratat väldigt mycket negativt, men i får inte ta det på fel sätt. Yttersta offret var en fin avslutning på serien och de flesta sakerna löste sig på olika sätt (men jag hade velat att de hittade en riktig lösning till andemagigalenskapen). Lissas och Roses vänskap var som vanligt bra beskriven och känns äkta, och Roses Adrian/Dimitri problem är också fullt av känslor (men jag tyckte allt att hon löste det på ett lite väl elakt sätt)

Jag tänker ge Yttersta offret fyra av fem rosor, och om det inte varit för att jag ogillar det diktaturlika vampyrsamhället och Roses åsikter om människor och vampyrer så hade den fått full pott.


Kolla in spin-off serien Bloodlines! Där är det Sydney som har huvudrollen och Jill och Adrian ska tydligen vara med en del. Måste läsa den snart, första boken finns ju redan ute. Kanske rättas några av felen till här




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar