måndag 10 oktober 2011

Vargbröder av Michelle Paver


I Storskogens djupa mörker blir tolvårige Toraks far mördad av en demon i skepnad av en björn. Innan han dör tvingar han en vettskrämd Torak att svära en ed på att han ska bege sig till Värlsandens berg, för bara han kan be anden om hjälp att förinta björnen. Men det är ont om tid, snart står det röda ögat som högst på himlen och då blir demonen oövervinnlig.
   Problemet är bara att ingen någonsin lyckats hitta berget, och hur ska då Torak lyckas? Men till sin hjälp får han snart vargungen Ulv, som visar sig vara mycket klokare än vad man först kan tro, och flickan Renn, som går från fiende till vän. Ska de tillsammans lyckas rädda Storskogen och ta reda på vad för hemligheter som binder ihop Toraks förflutna med demonbjörnens skapare?

Vargbröder är en rysligt spännande bok som jag har älskat i många år. För några dagar sedan plockade jag upp den på nytt och läste igenom hela boken med ett leende på läpparna. Jag får riktigt nostalgiska barnomsminnen när jag bläddrar genom de välkända sidorna, och för mig kommer Vargbröder alltid vara en del av min uppväxt.
   Men nog om mig nu. Alla borde läsa berättelsen om Torak, och sedan kan man läsa den igen och igen och älska den lika mycket varje gång. Hela boken är fartfylld och spännande, men även i de lite lugnare bitarna är det intressant att läsa. Då får man lära sig mängder om hur människorna levde för sextusen år sedan, och på ett mycket roligare sätt än att bläddra i mögliga gamla historieböcker (missförstå mig inte, jag gillar historieböcker också, men helst utan mögel). Paver lyckas väva in fakta med fiction på ett väldigt smidigt sätt, och man märker knappt att man lär sig saker.
   Storskogen beskrivs på ett väldigt fint sätt. Det är inte bara "träden var gröna och fulla med löv" utan förklaringar på vilka träd som växer var, hur löven ser ut, olika sorters djur och spår efter djur, men utan att det blir långtråkigt med sida efter sida av miljöbeskrivningar.
   Jag skulle nog kunna säga att Torak och Renn hör till mina favoriter bland bokkaraktärer. Båda är modiga och smarta, men på helt olika sätt. De har sina personliga egenheter och talanger, och båda är väldigt sympatiska. De bryr sig om varandra och sin familj, de tänker på att behandla skogen med en respekt som idag vore helt enastående men som på den tiden var självklar. Båda har de fått övervinna stora förluster och svårigheter under sina korta liv, men båda har just klarat av dem med modet i behåll och utan att bli tokiga. Det är värt lite beröm.
   Och så Ulv. Jag ♥ Ulv. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om vargar, även om jag nu inte har en egen varg hemma i vardagsrummet. Det är något helt makalöst med dem, den vackra pälsen, de gyllene ögonen, samarbetet i flocken, familjekänslan de har gentemot varandra... vargar är något helt speciellt, och att läsa en del av historien ur Ulvs point of view var intressant.

Vargbröder rekommenderas främst till lite yngre personer, ca 9-12 år, men om du är lite/mycket äldre, känn dig inte nedstämd för det. Serien funkar för alla, gammal som ung, även om läsnivån är anpassa till de lite yngre. Men historien är alltid lika spännande.

Betyget, måste ni fråga? Fem av fem, såklart.

4 kommentarer:

  1. Svar: Hej! Jo, jag tror att den engelska versionen av Blodröd väg är särskriven på ett betydligt bättre sätt. Men hur som helst så ska du inte låta språket hindra dig från att läsa den, för handlingen är ju så bra!

    Fin blogg du har förresten, och roligt att du gillar Vargbröder, det är en av mina favoritserier :)

    SvaraRadera
  2. Jag bara ÄLSKAR vargbröder! <3 Läcker blogg du har, ska definitivt börja följa den ;)

    SvaraRadera
  3. Mina första kommentarer :D Kul att se att någon mer där ut gillar Vargbröder :)

    SvaraRadera
  4. Älskar vargbröder! Har läst serien flera gånger! Har hört rykten om att det skulle gjorts en film om denna serien för flera år sedan, men att regissören (eller vem det var) hoppade av och spelade in Twilight. Nu letar Paver efter en ny, och har letat i flera år. ( Har ingen aning om det sistnämda stämmer längre. )

    SvaraRadera