onsdag 26 oktober 2011

Intresseklubben antecknar

Du har säkert märkt att det finns extremt mycket böcker där ute i världen, och nu hade jag tänkt tipsa om några av dem som verkar bra men som själv inte har läst än. Jag kan självklart inte garantera att de är bra, men de verkar lovande.

Girl in the arena av Lise Haines
   Lyn är dotter till en gladiator, faktum är att hon är dotter till sju många gladiatorer. Hennes mamma har gjort sig karriär av att gifta sig med gladiatorer, och när en av dem dör skaffar hon sig bara en ny. När Lyns senaste "pappa" blir dödad på arenan och motståndaren tar ett armband som hon gett till pappan ställs hon inför ett svårt val. Reglerna säger nämligen att hon nu måste gifta sig med segraren, eller slåss mot honom i en strid på liv och död...

Lite Hungerspelsstuk över den här, och alla vet väl att Hungerspelen är bäst. Men att jämföras med en så fantastisk serie sätter ju ribban ganska högt. Har Girl in the arena minsta chans att leva upp till förväntningarna? Jag hoppas det.


 Warm bodies av Isaac Marion
   R är en zombie, och som zombie går större delen av hans "liv" ut på att äta människor. Han minns ingenting av sitt tidigare liv, kan inte prata och ger sig då och då ut med andra zombies på jakt efter kött. R är inte speciellt förtjust i att äta folk, men han känner sig tvungen. Dels för att han inte ska svälta ihjäl och dels för att när han äter en människohjärna får han glimtar av minnen tillbaka. Men det är inte hans egna minnen utan offrets, och detta visar sig väldigt tydligt när han äter en man och genom hans minnen blir kär i hans flickvän, Julie...

Warm bodies verkar ju onekligen originell och annorlunda, men klarar författaren av att berätta en zombiekärlekshistoria utan att det blir löjligt? Enligt de flesta recensioner jag har läst så gör han det.


   Stopmouth lever i en hård värld där det gäller att döda eller bli dödad. I hans stam händer det då och då att jägarna inte lyckas komma tillbaka med tillräckligt mycket mat, och då måste några stammdlemmar offra sig för att resten av dem inte ska svälta ihjäl.
   När Stopmouth en dag jagar tillsammans med sin bror blir han övergiven och nästan dödad, men räddas av en kvinna som faller från skyn. Hennes namn är Indrani och hon är vacker, intelligent och helt olik människorna i stammen. Men vem är hon?

Den här verkar också väldigt originell. Jag riktigt längtar ihjäl mig efter att få veta mer om Stopmouths värld och vem Indrani är.  



Som ni kanske märkt är alla de här böckerna på engelska, och såvitt jag vet finns det inga förlag som planerar att översätta dem. Men jag kanske har fel, men det betyder inte att ni inte kan satsa på att läsa lite engelska. Det är väldigt givande.
   Jag återkommer snart med fler tips.
The inferior av Peadar Ó Guilín

2 kommentarer:

  1. Girl in The Arena lät jätteintressant. Kanske får ta och kolla upp den. Håller med dig Hungerspelen är en av de bästa bokserierna jag läst. :) Fin blogg.

    SvaraRadera
  2. Allt som har minsta lilla liknelse med Hungerspelen måste vara åtminstone ganska bra. :)Tack för komplimangen :)

    SvaraRadera