söndag 30 oktober 2011

30 days of books

Day 10 – Favourite classic book

Om jag ska vara helt ärlig så har jag nästan inte läst några klassiska böcker (om man inte räknar superförenklade barnversioner). I åttan skulle vi läsa Godnatt mister Tom, men jag tyckte att den var så tråkig att jag faktiskt fuskade och hoppade över de sista kapitlen. Men jag har läst några lite äldre böcker: Efter år noll (okej, den är skriven på åttiotalet och är alltså inte speciellt gammal eller speciellt känd), Legend och 2001: En rymdodyssé. Ingen av de här böckerna är väl någon riktig klassiker, förutom möjligtvis 2001, men jag tänker nog välja Legend av Richard Matheson, och det är mest för att den är post apokalyptisk och jag älskar post apokalyptiskt. Förresten så är filmen också bra, även om den då rakt inte följer bokens handling.

2 kommentarer:

  1. alltså, vad är post apokalyptiskt? Apokalyptisk är framtidböcker va? Men post? :]

    SvaraRadera
  2. Apokalyps betyder katastrof och post betyder efter, så post apokalyptiskt är egentligen bara ett finare ord för efter katastrofen.

    SvaraRadera