onsdag 7 september 2011

Cirkeln och pilen av Patrick Ness


Varning för spoilers om du inte har läst första boken!!!

När Todd och Viola nådde Haven trodde de att de var i säkerhet, men de hade fel. Haven har kapitulerat och nu är borgmästare Prentiss president Prentiss och Haven har bytt namn till Nya Prentisstown. Viola och Todd skiljs åt och samtidigt som Todd tvingas arbeta för presidenten blir Viola inblandad i en terroriströrelse.

Det var länge sedan jag blev så frustrerad av en bok som jag blev av Cirkeln och Pilen. När de kommer till Haven är Todd (och Viola också) riktigt besvikna och förbannade över att staden gett upp helt utan strid. De har ingen förståelse för att människorna inte ville offra sina liv i ett meningslöst krig. Jag antar att jag kan förstå dem, de flydde trots allt som galningar från armén och när de trodde att de kommit i säkerhet visade det sig att alltihop var en fälla.
   Men när sedan några människor bryter sig ut från staden och börjar utföra bombningar för att störta presidenten så är det tydligen helt fel, för presidenten svarar ju bara med att göra något ännu värre.
   Ahh! Hur vill de ha det? Var de inte upprörda över att ingen stod upp mot armén? Men sedan när någon gör det, då är det tydligen något dåligt.

Jag är också väldigt besviken på bokens huvudperson, Todd. Efter ett tag tycks han inte ha någonting emot att arbeta för presidenten, han gör precis som han blir tillsagd och och utför hemska, hemska saker. Så länge det inte är just Viola som råkar ut för det så var det inga problem.

Samtidigt tror jag att Todds helomvändning ar var lite själva grejen med boken. Författaren ville väl visa vad som händer med människor när de befinner sig under press och är helt förstörda känslomässigt. Men ändå. Jag blev så arg på honom.

Nu låter det kanske som om Cirkeln och Pilen inte är läsvärd, men det stämmer inte. Det är definitivt en väldigt bra bok. Ness målar på ett trovärdigt sätt upp hur människorna beter sig i sin fruktansvärda situation, och då inte bara Todd och Viola utan alla. Presidenten känns riktigt lagom ondskefull hela händelseförloppet känns verkligt. Dessutom finns det lite hästar med i boken (som du ser på omslaget) vilket definitivt är ett plus för mig.

Det är är inte den lättaste boken att betygsätta. Jag ogillar en hel del av huvudpersonernas handlingar men kan samtidigt på sätt och vis förstå varför de finns med. Efter mycket om och men så ger jag den en stark trea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar