fredag 5 augusti 2011

Wither av Lauren DeStefano

På grund av att något gick fel med medicinsk forskning blir kvinnor aldrig äldre än 20 och män 25 (detta med undantag för de sista som föddes innan allt gick fel. De är alla runt åttio år nu). Det är i den här världen sextonåriga Rhine har levt hela sitt liv tillsammans med sin tvillingbror Rowan. Men att vara flicka är farligt, för rika män kan betalar folk att samla in söta flickor som den sedan kan köpa och ha som fruar. Detta öde väntar Rhine efter att hon blivit kidnappad tillsammans med ett antal andra flickor. Men vad hon inte väntat sig är att hennes man, Linden, faktiskt skulle bry sig så mycket om henne och hennes systerfruar. Men det spelar ingen roll, för Rhine tänker fortfarande rymma, och för att kunna rymma måste hon först få Linden att lita på henne...

Whiter är en bok som jag logiskt sett inte borde ha gillat. Under historiens gång händer det inte så mycket mer än att Rhine planerar att rymma och blir kär i Gabriel, en av Lindes anställda. Men ärligt talat så spelar det ingen roll. Trots bristen på action så kunde jag inte släppa den här boken fören den var utläst, och jag älskade den från första till sista sidan. Det enda jag retade mig på är att ingen sa ifrån. Rhine och hennes båda systerfruar hade trots allt blivit kidnappade ch sålda, och trots det var det ingen som klart och tydligt sa till Linden att de hatar honom för det. I Rhines fall är det visserligen en strategi, hon måste få Linden att lita på henne för att kunna fly, och för den yngsta frun, Cecily, finns det ingen anledning att klaga. Hon växte upp på ett fruktansvärt barnhem och kunde inte tänka sig en bättre framti än den här. Men i Jennas fall... hon berättar flera gånger för Rhine hur mycket hon hatar Linden, men honsäger aldrig något till honom. Jag kan inte riktigt förstå det.
   Men det är också det i stort sett enda negativa i hela boken. Det som gör den så bra är till stor del att den helt enkelt är så vacker. Beskrivningarna, huset, trädgården, karaktärerna... Jag vet inte hur författaren bär sig åt för att få mig att gilla en bok nästan helt utan action, men hon lyckas, och det med bravur! Jag kan inget annat än att rekomendera de här boken.
   Whiter är del ett i trilogin Chemical garden och del två,  Fever, kommer ut nästa år. Till sist kan jag bara tillägga att omslaget är oerhört vackert.

Den får fyra rosor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar